SLBFE Ahu Wennaepa W 1400 H 80 Gif Animation 10sec

SLBFE Ahu Wennaepa W 1400 H 80 Gif Animation 10sec

Feature

[දාවුඩ් ඊබ්‍රහිම් කාස්කර් ]

භූ-දේශපාලනික තර්ජනයක් බවට පත්වන අපරාධ ජාල

 

ඉන්දීය බුද්ධි අංශ මගින් නිකුත් කර ඇති බරපතල අනතුරු ඇඟවීමකට අනුව, ලොව ප්‍රකට අපරාධ සින්ඩිකේට නායකයෙකු වන දාවුඩ් ඊබ්‍රහිම්ගේ කල්ලිය (D-syndicate) සහ දෙමළ ඊළාම් විමුක්ති කොටි (LTTE) සංවිධානයේ ඉතිරිව සිටින කණ්ඩායම් අතර මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම සඳහා වූ නව සන්ධානයක් ගොඩනැඟී තිබේ. මෙම සන්ධානය දකුණු ආසියානු කලාපයේ, විශේෂයෙන්ම ශ්‍රී ලංකාව සහ දකුණු ඉන්දියාව ආශ්‍රිතව සංවිධානාත්මක අපරාධ, ත්‍රස්තවාදය සහ ආයුධ ජාවාරම සම්බන්ධීකරණය කිරීමේ හැකියාව ඇති බැවින්, එය තවදුරටත් මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරමක සීමාව ඉක්මවා ගිය භූ-දේශපාලනික තර්ජනයක් ලෙස සැලකේ.

සන්ධානයට තුඩු දුන් ආර්ථික හා ආරක්ෂක පසුබිම

 

දිගු කලක් තිස්සේ මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම් ජාලයන් සඳහා ප්‍රසිද්ධියක් ඉසිලූ D-සින්ඩිකේටය, මහාරාෂ්ට්‍ර සහ ගුජරාට් ඇතුළු උතුරු හා බටහිර ඉන්දීය ප්‍රාන්තවල ඉහළ නීති ක්‍රියාත්මක කිරීම සහ දැඩි අධීක්ෂණය හේතුවෙන් විශාල පාඩු ලැබීය. මෙම තත්ත්වය, නව, අඩු අවධානයක් යොමු වූ කලාප වෙත ව්‍යාප්ත වීමට දාවුඩ් කල්ලියට බලකර ඇත. මේ අනුව, D-කල්ලිය සිය මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම් මාර්ග පුළුල් කිරීම සඳහා ඉලක්ක කර ගෙන ඇත්තේ තමිල්නාඩුව සහ ශ්‍රී ලංකාව හරහා දිවෙන LTTE හි පැරණි, හොඳින් ස්ථාපිත ජාලයන් ය. මෙම ක්‍රමෝපායික මාරුව, උතුරු ඉන්දියාවේ ප්‍රධාන නගරවලින් ඉවත්ව ග්‍රාමීය ප්‍රදේශවල මත්ද්‍රව්‍ය නිෂ්පාදනය කිරීමට D-සින්ඩිකේටය ගත් තීරණයට සමගාමීව සිදුවීම, එහි නව මෙහෙයුම් දිශානතිය තහවුරු කරයි.

 

එල්ටීටීඊ හට මුදල්, දාවුඩ්ට සැපයුම් මාර්ග

 

බුද්ධි අංශ විසින් අත්අඩංගුවට ගත් සන්නිවේදනයන් අනුව, D-කල්ලියේ සාමාජිකයන් හිටපු LTTE ක්‍රියාකාරීන් සහ අනුකම්පා කරන්නන් සමඟ සම්බන්ධ වී ඇති බව පැහැදිලිය. මෙම හවුල්කාරිත්වය පාර්ශ්ව දෙකටම අන්‍යෝන්‍ය ප්‍රතිලාභ සපයයි.

 

LTTE සංවිධානයේ ඉතිරිව සිටින සාමාජිකයන් නායකත්වයක් හෝ අරමුදල් නොමැතිව දැඩි අරගලයක සිටින බැවින්, දාවුඩ්ගේ ප්‍රාග්ධන ශක්තිය මෙම සංවිධානයට මූල්‍යමය ජීවනාලියක් සපයයි. ජාතික විමර්ශන ඒජන්සිය (NIA) වාර්තා කළේ, නව මෙහෙයුම් සඳහා අරමුදල් සෙවීම පිණිස විදේශීය බැංකු ගිණුම්වලින් මුදල් ආපසු ගැනීමට හිටපු LTTE සාමාජිකයන් උත්සාහ කර ඇති බවයි.

 

අනෙක් අතට, D-සින්ඩිකේටයට LTTE වෙතින් භූගෝලීය විශේෂඥ දැනුම ලැබේ. හිටපු LTTE ක්‍රියාකාරීන් විසින් ඉන්දියාව සහ ශ්‍රී ලංකාව වෙන් කරන පෝක් සමුද්‍ර සන්ධිය ඔස්සේ ඇති වෙරළබඩ සහ ගොඩබිම් මාර්ග පිළිබඳව ඇති ගැඹුරු දේශීය දැනුම සහ අත්දැකීම්, මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම් මෙහෙයුම් සඳහා අත්‍යවශ්‍ය සැපයුම් දාමයක් බවට පත්ව තිබේ. ඔවුන්ගේ මෙම එකමුතුවෙන්, LTTE කණ්ඩායමට නව සාමාජිකයන් බඳවා ගැනීමට සහ ආයුධ මිලදී ගැනීමට අවශ්‍ය මුදල් ප්‍රවාහයක් නිර්මාණය විය හැකි නමුත්, LTTE හි වෙන්වීම ඉල්ලා සිටීමේ ව්‍යාපාරය සම්පූර්ණයෙන් යළි පණ ගැන්වීමට ඇති ඉඩකඩ අඩු බව නිලධාරීහු පවසති.

 

LTTE හි ඉතිහාසය සහ ඩයස්පෝරා සම්බන්ධතා

LTTE සංවිධානයේ මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරමේ මැදිහත්වීම 1980 ගණන් දක්වා දිව යන අතර, එය සටන්කාමී ක්‍රියාකාරකම් සඳහා අරමුදල් සම්පාදනය කිරීමේ ප්‍රධාන මාර්ගයක් විය. මෙමගින් ශ්‍රී ලංකාව ජාත්‍යන්තර සංවිධානාත්මක අපරාධ සඳහා ප්‍රධාන කේන්ද්‍රස්ථානයක් බවට පත් කිරීමට දායක විය.

මීට වසර තුනකට පමණ පෙර, LTTE හා සම්බන්ධ ක්‍රියාකාරීන් (සුරේෂ් රාජ් සහ සෞන්දරරාජන්) ශ්‍රී ලංකාවේ සිට ඉන්දියාවට ආයුධ සහ මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම් කිරීමට ගත් උත්සාහයක් ඉන්දීය ඒජන්සි විසින් ව්‍යර්ථ කරන ලදී.

දශක ගණනාවක් පුරා, LTTE සංවිධානය කැනඩාව සහ නෝර්වේ වැනි රටවල සක්‍රීයව සිටින දෙමළ ඩයස්පෝරා ජාලයන් හරහා මත්ද්‍රව්‍ය ලාභ නීත්‍යානුකූල ව්‍යාපාර බවට පරිවර්තනය කිරීමට කටයුතු කර ඇත. මෙම නව සන්ධානයට අරමුදල් සම්පාදනය කිරීම සඳහා මෙම ඩයස්පෝරා ජාලයන්ද නිරීක්ෂණය කරනු ලැබේ.

 

 "මාරාන්තික සංකලනයේ" තර්ජනය සහ ආරක්ෂක ප්‍රතිචාරය

ඉන්දීය ආරක්ෂක ඒජන්සි මෙම සන්ධානය "මාරාන්තික සංකලනයක්" ලෙස සලකයි. මෙම තත්ත්වය D-කල්ලියට දකුණු ඉන්දියාවේ මත්ද්‍රව්‍ය වෙළඳපොළ ආධිපත්‍යය දැරීමට සහ ඉතිරි ඉන්දියාවට නව සැපයුම් දාමයන් ස්ථාපිත කිරීමට අවස්ථාව සලසයි.

නිලධාරීන්ට අනුව, "අනතුර ත්‍රස්තවාදය පමණක් නොවේ; එය ත්‍රස්තවාදය, මත්ද්‍රව්‍ය සහ ආයුධ ප්‍රවාහනය එකවරම යටින් පවත්වාගෙන යා හැකි අපරාධ යටිතල පහසුකමක් නිර්මාණය වීමේ අවදානමයි."

මෙම සින්ඩිකේටයේ දකුණු ඉන්දියාවේ වර්ධනය වන බලපෑම, LTTE හි දෘෂ්ටිවාදී යළි පණ ගැන්වීමකට වඩා විශාල තර්ජනයකි. මෙම තර්ජනයට පිළිතුරු වශයෙන්, NIA සහ අනෙකුත් බුද්ධි ඒකක මගින් සැක සහිත ක්‍රියාකාරීන්ගේ සන්නිවේදනය සහ මූල්‍ය ප්‍රවාහ සමීපව නිරීක්ෂණය කරනු ලැබේ. එමෙන්ම, දෙමළනාඩුව, කේරළය සහ ලක්ෂද්වීප් දූපත් අවට මුහුදු ආරක්ෂක මුර සංචාර තද කර ඇති අතර, අරමුදල් සම්පාදනය කළ හැකි දෙමළ ඩයස්පෝරා ජාලයන්ද නිරීක්ෂණය කරනු ලැබේ.

පසුසටහන:

'D-සින්ඩිකේටය' හෙවත් දාවුඩ්ගේ ගෝලීය අපරාධ ජාලය

D-සින්ඩිකේටය යනු ලොව වඩාත්ම භයානක සංවිධානාත්මක අපරාධ ජාලයන්ගෙන් එකක් වන අතර, එහි නායකයා වන්නේ පාකිස්තානයේ, කරච්චි නුවර සිට ක්‍රියාත්මක වන බවට විශ්වාස කෙරෙන දාවුඩ් ඊබ්‍රහිම් කාස්කර්ය. එක්සත් ජනපදය විසින් ගෝලීය ත්‍රස්තවාදියෙකු ලෙස නම් කර ඇති මෙම සින්ඩිකේටය, ප්‍රධාන වශයෙන් මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම්, ආයුධ ජාවාරම්, මුදල් විශුද්ධිකරණය සහ ත්‍රස්තවාදී කණ්ඩායම් (අල්-කයිඩා, ලෂ්කාර්-ඊ-තොයිබා) සමඟ සම්බන්ධතා පැවැත්වීම හරහා සිය ආදායම් මාර්ග පවත්වාගෙන යයි. දකුණු ආසියාවේ ආරක්ෂාවට ප්‍රධාන තර්ජනයක් වන මෙම ජාලය, LTTE වැනි දේශීය ජාලයන් සමඟ එකතු වීමෙන්, මත්ද්‍රව්‍ය, ආයුධ සහ ත්‍රස්ත ක්‍රියාකාරකම් එකවරම පවත්වාගෙන යා හැකි භයානක අපරාධ යටිතල පහසුකමක් නිර්මාණය කිරීමේ හැකියාව ඇත.

Feature

 

සැමියා සහ පුත්‍රයා මත්ද්‍රව්‍ය චෝදනාවට ලක්වූ සිදුවීමට අදාල ජාතික ජන බලවේගයේ මන්ත්‍රීවරිය ඉල්ලා අස්වූ බවත්,

Feature

 

ඉඩම් හා කෘෂිකර්ම ප්‍රතිසංස්කරණ ව්‍යාපාරයේ කැඳවුම්කරු පරිසරවේදී සජීව චාමිකර විසින්

Feature

 

ජාතියේ සෞඛ්‍ය ආරක්ෂණය වෙනුවෙන් බදු ගෙවන්නන්ගේ මුදලින් වැය කරන ලද රුපියල් බිලියන ගණනක මහජන මුදල් මේ වන විට

Feature

 

ශ්‍රී ලංකාව සිය බලශක්ති අභිලාෂයන් යළි සක්‍රීය කරමින්, රටේ බටහිර අක්වෙරළේ පිහිටි

Feature

 

රුසියාව මෙතෙක් නිර්මාණය කර ඇති භයානකම ආයුධවලින් එකක් ලෙස බටහිර විශේෂඥයන් හඳුන්වන

Feature

 

වාහන ආනයනය (පෞද්ගලික රථවාහන සහ වාණිජ කටයුතු සඳහා යොදා ගන්නා වාහන) සඳහා වූ මුළු ආනයන වියදම

 

මේ වසරේ (2025) පළමු මාස නවය සඳහා අමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 1204ක් දක්වා ඉහළ ගොස් ඇත. 2025 වසරේ සැප්තැම්බර් මාසය තුළ මුළු වාහන ආනයන වියදම අමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 286ක් විය.

 

 

ප්‍රධාන වශයෙන් වාහන ආනයනය වැඩිවීම හමුවේ සැප්තැම්බර් මාසයේ දී ආනයන වියදම අමෙරිකානු ඩොලර් බිලියන 2ක් ඉක්මවා යාම හේතුවෙන්, මේ වසරේ (2025) සැප්තැම්බර් මාසයේ දී වෙළඳ භාණ්ඩ ගිණුමේ හිඟය අමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 910 දක්වා ඉහළ ගියේය. වාහන ආනයනය යනු සෑම පැත්තෙකින්ම රටට හානිකර තත්වයන් ගෙන දෙන්නකි.

 

විදේශ සංචිතවලට වූ ඓතිහාසික හා වත්මන් බලපෑම

 

ශ්‍රී ලංකාව මීට පෙර වාහන ආනයනය සඳහා වාර්තාගත ලෙස විශාල විදේශ විනිමය ප්‍රමාණයක් වැය කර ඇත. විශේෂයෙන් 2015-2018 වැනි කාලසීමාවන්හි වාහන ආනයනය අතිශයින් ඉහළ ගිය අතර, එවැනි වසරවලදී වාහන ආනයනය සඳහා වසරකට ඩොලර් මිලියන 800ක් තරම් විශාල මුදලක් වැය වී ඇති බව වාර්තා වේ.

 

දැනට පවතින තත්ත්වය අනුව, 2025 වසරේ මුල් මාස 8 තුළ පමණක් වාහන ආනයනය අමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 918ක් දක්වා ළඟා වී ඇත. තවද, වසර අවසන් වීමට පෙර පියවීමට ඇති ණයවර ලිපි (LCs) ඩොලර් බිලියන 1.2 ඉක්මවා ඇත. වාහන ආනයනය සඳහා මෙසේ විශාල මුදලක් වැය වීම නිසා, රට රූුපියල්වලින් ආදායම් උපයා ඩොලර්වලින් වියදම් කිරීමේ අවදානම් සහගත තත්ත්වයකට මුහුණ දෙන බව ආර්ථික විද්‍යාඥයෝ පෙන්වා දෙති. මෙය IMF වැඩසටහන යටතේ විදේශ සංචිත රැස් කිරීමේ ඉලක්කයට බාධාවක් විය හැකිය.

 

 මාර්ග ඝනත්වය සහ වාහන තදබදය

 

වාහන ඝනත්වය මහාමාර්ගවලට පැමිණීම නිසා අධික ඉන්ධන දහනය, මාර්ග අලුත්වැඩියාවන්, ට්‍රැෆික් වැනි හානිකර තත්වයන් වැඩිවේ. වාහන ආනයනය වැඩිවීම හේතුවෙන් අගනුවර ඇතුළු ප්‍රධාන නගරවල මාර්ග ඝනත්වය සහ වාහන තදබදය (Traffic Congestion) තවදුරටත් උග්‍ර වී ඇත. කොළඹ නගරය තුළ පෞද්ගලික වාහන භාවිතය (Private Transport) සියයට 77ක් තරම් ඉහළ මට්ටමක පවතී. ජනගහන හා වාහන වර්ධනය කොළඹ අගනගරයේ පවතින රථවාහන ප්‍රවාහයට සෘජුවම බලපාන ප්‍රධාන සාධකයක් බව අධ්‍යයනවලින් තහවුරු වී ඇත. මෙම තදබදය නිසා ඉන්ධන දහනය (Fuel Wastage) ඉහළ යාම, ආර්ථික පාඩු සහ වාහනවල මෙහෙයුම් පිරිවැය ඉහළ යාම සිදු වේ.

 

 

 පරිසරයට වන බරපතල බලපෑම්

 

මාර්ගවල වාහන සංඛ්‍යාව වැඩිවීම, පාරිසරික ගුණාත්මක භාවයට සෘජුවම බලපාන බව පර්යේෂණ මඟින් ඔප්පු වී ඇත. 2016-2022 අතර කාලය තුළ සමස්ත ප්‍රවාහන අංශයෙන් සිදුවන ෆොසිල CO2 විමෝචනයෙන් සියයට 96ක් සඳහා මාර්ග ප්‍රවාහනය දායක වී ඇත. ප්‍රවාහන කටයුතු සඳහා බලශක්ති පරිභෝජනය වැඩිවීම, කාබන්ඩයොක්සයිඩ් ($CO_2$) ඇතුළු හරිතාගාර වායු විමෝචනය වැඩි කිරීමට ප්‍රධාන හේතුවක් වී ඇත. ප්‍රධාන වශයෙන් වායු දූෂනය, ශබ්ද දූෂනය වැනි හානිකර තත්වයන් උත්සන්න වීමට වාහන ආනයනය ප්‍රබල ලෙස බලපායි.

 

ප්‍රතිපත්තිමය ස්ථාවරත්වය පිළිබඳ ගැටලු

 

ඉහත දත්ත හා කරුණු සැලකිල්ලට ගැනීමේදී, ජාතික ජන බලවේගය (NPP) වැනි සාම්ප්‍රදායිකව වාමාංශික හෝ දේශීයත්වය මුල් කරගත් ප්‍රතිපත්ති වෙනුවෙන් පෙනී සිටින පක්ෂයක් විසින් මෙවැනි තීරණාත්මක අවස්ථාවකදී වාහන ආනයනය යළි ලිහිල් කිරීමට නැඹුරු වීම කණගාටුවට කරුණක් බවට විචාරකයින් මත පළ කරයි. දේශීය නිෂ්පාදනය සහ දේශීය කර්මාන්ත ශක්තිමත් කිරීම තුළින් ස්ථාවර ආර්ථිකයක් ගොඩනැගීමට යැයි කියන මෙවැනි ආණ්ඩුවක්, කෙටි කාලීන රේගු ආදායම් ඉලක්ක සපුරා ගැනීම සඳහා විදේශ විනිමය සංචිතවලට දැඩි පීඩනයක් එල්ල කරන සහ රටේ යටිතල පහසුකම් වලට අහිතකර බලපෑම් ඇති කරන ප්‍රතිපත්තියක් වෙත නැවත යොමු වීමෙන්, රට ගොඩනැගීම සම්බන්ධයෙන් ඔවුන්ට ඔවුන්ගේම ක්‍රමයට පැහැදිලි දර්ශනයක් හෝ ස්ථාවර ප්‍රතිපත්ති රාමුවක් නොමැති බව එයින් ගම්‍ය වන බවට ඇතැම් දේශපාලන විශ්ලේෂකයින් ප්‍රකාශ කරති. මෙය අතිශය කණගාටුදායක තත්වයකි.

 

 

නවතම ලිපි