SLBFE Ahu Wennaepa W 1400 H 80 Gif Animation 10sec

SLBFE Ahu Wennaepa W 1400 H 80 Gif Animation 10sec

2025 අප්‍රේල් මාසයේදී ඉන්දීය සහ ශ්‍රී ලංකා රජයන් අතර අත්සන් කරන ලද

‘ආරක්ෂක’ අවබෝධතා ගිවිසුමක පිටපතක් මෑතකදී සමහර සිංහල පාර්ශ්වයන් විසින් ඉංග්‍රීසි අන්තර්ජාල මාධ්‍යයකට කාන්දු කර තිබෙනවා.

 123

 

 

මෙම ගිවිසුමේ අන්තර්ගතය නිල වශයෙන් තහවුරු කිරීමට හෝ ප්‍රතික්ෂේප කිරීමට ඉන්දීය සහ ශ්‍රී ලංකා රජයන් දෙකම මෙතෙක් වැළකී සිටිනවා. කෙසේ වෙතත්, කාන්දු වූ පිටපත සහ අද දක්වා රහසිගතව පවතින 2017 ඇමරිකානු ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agreement) ගිවිසුම, සමස්තයක් ලෙස දෙමළ ජනතාවට ලබා දෙන පණිවිඩය සහ එහි ගැඹුර, එහි භූ දේශපාලනික ඇඟවුම් මොනවාද සහ තමිල්නාඩුවේ, සිටින ඊළාම් දෙමළ නිජබිම සහ ඊළාම් දෙමළ ඩයස්පෝරාවේ ඊළඟ අදියරේ ක්‍රියාමාර්ග කෙරෙහි එය තේරුම් ගත යුතු ආකාරය, මුල්ලිවයික්කාල් ජන සංහාර සැමරුම් කාලය තුළ මෙනෙහි කිරීම වටිනවා.

 

2017 වසරේ සිට ක්‍රියාත්මක වන දැවැන්ත ඇමරිකානු ACSA ගිවිසුමේ අන්තර්ගතය තවමත් රහසිගතව පවතිනවා. 2019 දී මතභේදාත්මක ලෙස කාන්දු වූ SOFA (Status of Forces Agreement) ගිවිසුමේ කෙටුම්පත පසුව ක්‍රියාත්මක වීමේ අදියරට පැමිණියේ නැහැ. කෙසේ වෙතත්, එක්සත් ජනපදයට එය නැවත ක්‍රියාත්මක කිරීමේ අවශ්‍යතාවය දැනී ඇති වත්මන් සන්දර්භය තුළ, 2025 අප්‍රේල් මාසයේදී ඉන්දු-ශ්‍රී ලංකා ආරක්ෂක අවබෝධතා ගිවිසුම අත්සන් කර තිබෙනවා.

 

 indiasri lanka 250609

 

 

භූ දේශපාලනය සහ ආරක්ෂක ගිවිසුම්

 

ලෝකයේ කුඩා රටවල්වල හෝ රාජ්‍යයක් නොමැති ජාතීන්ගේ නැගීම, වැටීම සහ යටත් වීම පවා තීරණය වන්නේ අධිරාජ්‍යවාදී බලවතුන්ගේ තරඟකාරී අවශ්‍යතා මත පිහිටුවන මිලිටරි සන්ධාන මගිනුයි. එබැවින්, ගැටුම්වලට මුහුණ දෙන ජාතීන්ට ආරක්ෂක ගිවිසුම්වල ආවේනික ස්වභාවය නිසි ලෙස අවබෝධ කර ගැනීම සහ ඒවා දෝෂ සහිත වූ විට ඒවාට එරෙහිව ක්‍රියා කිරීම ඉතා වැදගත්.

 

ක්‍රියාමාර්ගයකින් තොරව සහ ‘නොවැළැක්විය හැකි’ මැතිවරණ දේශපාලනය තුළ පමණක් ගිලී සිටින, විවිධ ආකාරවලින් දිග්ගැස්සුනු ජන සංහාරයකට මුහුණ දෙන, රාජ්‍යයක් නොමැති ජාතියක් හෝ වෙනත් ජන කණ්ඩායමක්, අධිරාජ්‍යවාදීන් සහ ඔවුන් කළමනාකරණය කරන ප්‍රොක්සි රාජ්‍යයන් විසින් ස්ථිර විනාශයකට ලක් කිරීම නියතයකි. දෙමළ ජාතීන් දැනට මුහුණ දෙන්නේ මෙම අනතුරටයි. අධිරාජ්‍යවාදීන්ට සහ ඔවුන්ගේ ප්‍රොක්සි රාජ්‍යයන්ට එරෙහි අරගලය හරහා මෙය නිසැකවම කළ හැකි වන අතර, ප්‍රොක්සි රාජ්‍යයන්ගේ මැතිවරණ දේශපාලනය හරහා හෝ ඔවුන් සමඟ සම්මුති දේශපාලනය හරහා මෙය සාක්ෂාත් කරගත නොහැකියි.

 

mulle war 

 

සන්නද්ධ අරගලය පමණක් අරගලයක් නොවේ. අරගලයට සහයෝගීතාවයේ සිට සන්නද්ධ අරගලය දක්වා පුළුල් පරාසයක් ඇත. බහු-පාර්ශ්වික ලෝක නියෝග තුළ විවිධ රාජ්‍යයක් නොමැති ජාතීන් සමඟ ස්වයං නිර්ණය සඳහා අරගලයක් ලෙස ගනු ලබන ඊළාම් දෙමළ අරගලය ද අරගලයේ එක් ආකාරයකි. ආඛ්‍යාන මගින් හසුරුවන ලෝක පිළිවෙලට මුහුණ දීමේදී එවැනි සැලසුම්ගත ක්‍රියාමාර්ග ඉතා වැදගත්. අරගලයේ ස්වරූපය බොහෝ දුරට තීරණය වන්නේ අධිරාජ්‍යවාදීන් සහ ඔවුන්ගේ ප්‍රොක්සි රාජ්‍යයන් විසින් අනුගමනය කරන දේශපාලනයේ ගමන් මග මගිනි. මේ සම්බන්ධයෙන්, මෙම ගිවිසුම් සහ මැතිවරණ දේශපාලන ප්‍රවණතා පෙන්නුම් කරන්නේ ඊළාම් දෙමළ ජනතාව සඳහා වන අරගලයේ ඊළඟ අදියර සඳහා රාමුව කුමක් දැයි තීරණය කිරීමට කාලය පැමිණ ඇති බවයි.

 

 98730 sri lanka last months of the war may 2009

 

 

පෙර ගිවිසුම් සහ ඒවායේ බලපෑම

 

2007 දී, ද්විත්ව ඇමරිකානු-ශ්‍රී ලාංකික පුරවැසියෙකු වූ ගෝඨාභය රාජපක්ෂට, ජන සංහාරක යුද්ධය තීව්‍ර කිරීම සඳහා එක්සත් ජනපදය සමඟ ACSA ගිවිසුමක් හදිසියේ අවශ්‍ය විය. මෙම ගිවිසුමෙන් පසුව, එක්සත් ජනපදය, සම්පූර්ණ ඇමරිකානු අධීක්ෂණය යටතේ, වහාම ශ්‍රී ලංකා නාවික හමුදාවට චන්ද්‍රිකා බුද්ධි දත්ත ලබා දුන් අතර, ජාත්‍යන්තර මුහුදේ LTTE සංවිධානයට මුහුදු අවි සැපයීම සම්පූර්ණයෙන්ම අවහිර කළේය. මේ සඳහා, ඇමරිකානු මඟ පෙන්වීම යටතේ, ශ්‍රී ලංකා නාවික හමුදාව, තමන්ගේම කාර්ය මණ්ඩලය සමඟ ඉන්දියාවෙන් කුලියට ගත් ගැඹුරු මුහුදේ යාත්‍රාවක් ක්‍රියාත්මක කළේය. ඇමරිකාව සහ ඉන්දියාව ඒකාබද්ධව මුල්ලිවයික්කාල් තීරණය ගත් බව මෙයින් පැහැදිලියි.

 

2007 ජනවාරි මාසයේදී ඇමරිකා එක්සත් ජනපදය ශ්‍රී ලංකාව සමඟ අත්සන් කළ පිටු අටකින් යුත් ACSA ගිවිසුමට (ඇමුණුම් සහිත පිටු 41) වසර දහයක කාල සීමාවක් තිබුණි. ‘සිංගප්පූරු යෝජනාව’ ලෙස හැඳින්වෙන ක්‍රියාවලියක් හරහා, දිවංගත මංගල සමරවීරගේ සහාය ඇතිව, 2017 දී කල් ඉකුත් වීමට නියමිතව තිබූ ACSA ගිවිසුම, එක්සත් ජනපදයේ ඉන්දු-පැසිෆික් හමුදා දැක්මට ගැලපෙන පරිදි පිටු 83 කින් පුළුල් කර එය දින නියමයක් නොමැතිව අලුත් කළ හැකි බවට පත් කළේය.

 

 

IMG 20250110 WA0015 1200x550 

 

ඒ හා සමානව, 2019 දී, 1995 සිට දැනටමත් ක්‍රියාත්මකව තිබූ SOFA ගිවිසුම තවදුරටත් පුළුල් කිරීමට එක්සත් ජනපදය ක්‍රියාකාරීව උත්සාහ කළ අතර, එමඟින් ශ්‍රී ලංකා හමුදාවට දෙමළ ඊළාම් විමුක්ති කොටි (LTTE) සංවිධානයට එරෙහිව හමුදා අභ්‍යාස පැවැත්වීමට සහ එහි විශේෂ බලකා නිලධාරීන්ට දිවයිනේ සෘජු පැවැත්මක් ලබා දීමට ඉඩ සැලසුණි. කෙසේ වෙතත්, එහි කෙටුම්පත කාන්දු වූ විට, දැඩි විරෝධයක් ඇති විය. පාලක පක්ෂය තුළ බෙදීම් ඇති විය. විවේචන වැඩි වූ විට කෙටුම්පත පසුව අත්හිටුවන ලද අතර සිරිසේන චීනය සමඟ රහස් ආරක්ෂක ගිවිසුමකට එළඹීමට තරම් ‘ව්‍යාකූල’ විය.

 

ඉන්පසුව, ඇමරිකානු ජනාධිපති ඩොනල්ඩ් ට්‍රම්ප්ගේ පළමු ධුර කාලය තුළ ඉන්දු-පැසිෆික් හමුදා දැක්ම ස්ථිරවම ගොඩනැගුණි. ඉන්දු-සාගරය ද කේන්ද්‍ර කරගත් ඇමරිකානු ක්වාඩ් (Quad) සංවිධානයට ඉන්දියාව ද එක් විය. ශ්‍රී ලංකාව සමඟ SOFA ගිවිසුම කඩිනමින් ක්‍රියාත්මක කළ යුතු බවට ඇමරිකානු රාජ්‍ය ලේකම් සහ හිටපු සී.අයි.ඒ අධ්‍යක්ෂ මයික් පොම්පියෝ දැඩි පීඩනයක් එල්ල කළේය.

 

ambassador Teplitz L

 

වර්තමානයේ, ට්‍රම්ප්ගේ දෙවන ධුර කාලය තුළ චීනය කෙරෙහි සියලු අවධානය යොමු වී ඇති සන්දර්භය තුළ, ඇමරිකාවට නැවත මෙම ගිවිසුම අවශ්‍ය වනු ඇත. ඇමරිකානු හමුදා-දේශපාලන කටයුතු කාර්යාංශයේ (Political-Military Affairs Bureau) 2025 ස්ථාවරය නිරීක්ෂණය කිරීමෙන් මෙය පැහැදිලි වනු ඇත.

 

මෙම සන්දර්භය තුළ, ඉන්දු-ශ්‍රී ලංකා ආරක්ෂක ගිවිසුම නිර්මාණය කර ඇත්තේ ඇමරිකාව ඊළඟට පුළුල් කිරීමට උත්සාහ කරන SOFA ගිවිසුම වඩාත් සුදුසු ලෙස ගොඩනගා ගත යුතු ආකාරය සඳහා මඟ පෙන්වන ගිවිසුමක් ලෙසයි. ඇමරිකානු අධිරාජ්‍යවාදී ගිවිසුම් ප්‍රධාන වාදනයක් නම්, ඉන්දීය ගිවිසුම එම උපායමාර්ගයට අනුකූල වන අතුරු වාදනයක් පමණයි.

 

 

ගිවිසුමේ අරමුණ සහ දෙමළ ජනතාවට ඇති බලපෑම

 

ඉන්දු-ශ්‍රී ලංකා ආරක්ෂක ගිවිසුම මේ වන විට කාන්දු වී ඇත්තේ කුමන පසුබිමක් යටතේ වුවද, එහි ප්‍රතිඵලය මෙම ගිවිසුමට එරෙහිව කටයුතු තවදුරටත් උග්‍ර කිරීමක් විය යුතු නැහැ. මෙම කාන්දු වීම ශ්‍රී ලංකාව සම-පාර්ශ්වකරුවෙකු ලෙස සැලකීමටත්, ශ්‍රී ලංකාවේ පාලක පක්ෂයට සිංහල ජනතාව අතර තමන්ට අවශ්‍ය කතිකාවත ගොඩනැගීමටත් ඉඩ සැලසීමට වැඩි ඉඩක් ඇත.

 

වෙරිටා ස් 2

 

සිංහල ථෙරවාද බෞද්ධ පීඨයේ පාමුල වැඳ වැටුණු ඉන්දීය නායක නරේන්ද්‍ර මෝදිගේ ක්‍රියාව ද මෙහිදී එකවර සැලකිල්ලට ගත යුතුයි. ශ්‍රී ලංකාවේ ස්වෛරීත්වය ඉන්දීය ස්වෛරීත්වයට සමාන්තරව පිළිගැනීමෙන්, ඇමරිකානු අධිරාජ්‍යවාදයට ශ්‍රී ලංකා දූපත කුඩා රටක ස්වෛරීත්වය මෙන් සුළු කොට නොසලකා, අන්‍යෝන්‍ය ගෞරවයෙන් සැලකිය යුතු බවට පණිවිඩයක් ද මෙම ගිවිසුමේ පේළි අතර අන්තර්ගත වී ඇත.

 

එබැවින්, අධිරාජ්‍යවාදී අවශ්‍යතා සඳහා සිංහල ජනතාව සූදානම් කිරීමට මෙම ගිවිසුම සහ එහි කාන්දු වීම උපකාරී වනු ඇත. වෙනත් වචනවලින් කිවහොත්, ඉන්දියාව මෙම ගිවිසුම හරහා ශ්‍රී ලංකාවේ ස්වෛරීත්වය ශක්තිමත් කිරීමට සිය ස්වෛරීත්වය යොදවා ඇති බව කිව හැකිය. ශ්‍රී ලංකා දූපතේ, විශේෂයෙන් ත්‍රිකුණාමලය වැනි වරායන් ආශ්‍රිත වෙරළබඩ චලනයන් වැනි කරුණු දැනටමත් පවතින ඇමරිකානු-ශ්‍රී ලංකා ACSA ගිවිසුමට ඇතුළත් වේ. විශේෂයෙන්, ඇමරිකාව ශ්‍රී ලංකාව සමඟ පුළුල් කිරීමට නියමිත ඊළඟ ගිවිසුම ඇමරිකානු හමුදාවන්ගේ භෞමික ස්වෛරීත්වය පිළිබඳව වනු ඇත.

 

චීනයට එරෙහි පෙළ ගැසීම සහ ගෝලීය දකුණේ නැගීම ගැටෙන වත්මන් බහුධ්‍රැව ලෝක දේශපාලනය තුළ, ඇමරිකානු-ඉන්දීය, ඇමරිකානු-ශ්‍රී ලංකා, ඉන්දු-ශ්‍රී ලංකා ආරක්ෂක අක්ෂය කුමන ආකාරයකින් සකස් විය යුතුද යන්න මෙම ගිවිසුම් මගින් නිරූපණය කරයි. ආර්ථික වශයෙන් බංකොලොත් වී, ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල සහ ලෝක බැංකුව විසින් දරුවෙකු ලෙස හදාගත් ශ්‍රී ලංකා ප්‍රොක්සි රජයට වෙනත් විකල්ප නැත.

 

 

thediplomat 25483077783 d7b7bc04cd k

 

 

නමුත්, සටන් කළහොත් පමණක් ජාතියක් ලෙස දිගටම පැවතිය හැකි බවත්, ස්ථිර ජන සංහාරයකින් තමන්ව ආරක්ෂා කර ගත හැකි බවත් යන ස්ථාවරය වැලඳ ගත යුතු ඊළාම් දෙමළ ජාතියට ඉතිරිව ඇත්තේ වෙනත් ආකාරයේ නියති සහ විකල්පයන් පමණයි.

 

 

දෙමළ ජනතාවට ඇති පණිවිඩය

 

ඉන්දියාව ශ්‍රී ලංකාවේ ස්වෛරීත්වයට සම්පූර්ණයෙන්ම ගරු කරන බවට වන ගිවිසුමේ අවබෝධය සමඟ ශ්‍රී ලංකාවේ අභ්‍යන්තර කටයුතු සම්බන්ධයෙන් එය පවසන දේ ද එක් කර බැලිය යුතුයි. දොළොස් වගන්ති ඇතුළත් ඉන්දු-ශ්‍රී ලංකා ආරක්ෂක ගිවිසුමේ අන්තර්ගත ප්‍රධාන පණිවිඩය වන්නේ, පාක් සමුද්‍ර සන්ධියේ දෙපසම පිහිටි දෙමළ ජාතීන් දෙකටම, විශේෂයෙන්ම ආක්‍රමණයට ලක්ව ඇති ඊළාම් දෙමළ ජාතියට, එය නැවතත් ගැඹුරින් බලපාන අරමුණක් ඇති බව තේරුම් ගැනීමට අපහසු නව පණිවිඩයක් නොවේ.

 

ඊළාම් දෙමළ ජනතාවගේ දේශපාලන විසඳුම ශ්‍රී ලංකා රජයේ ‘අභ්‍යන්තර කටයුත්තක්’ බවත්, ජාත්‍යන්තර යුක්තිය වැනි කිසිවකට අසල්වැසි රටක මැදිහත්වීමක් සිදු නොවන බවත්, ‘අභ්‍යන්තර කටයුතුවලට මැදිහත් නොවන’ බවට එම ගිවිසුමේ ලියා ඇති වගන්තිවලින් කියැවෙන පණිවිඩයයි. මෙය ඉන්දීය-සිංහල මහාජාතිකවාදී රජයන් විසින් සමස්ත දෙමළනාඩුවටම මුහුණට පහරක් එල්ල කළ පණිවිඩයක් ලෙස ද සැලකිය යුතුයි.

 

තමිල්නාඩුව ප්‍රාන්තයක් ලෙස පවතින අතරතුර, ඊළාම් දෙමළ ස්වයං නිර්ණය, ස්වෛරීත්වය සහ ජන සංහාරය සඳහා වූ යුක්තිය පිළිබඳව ඉන්දීය විදේශ ප්‍රතිපත්තිය මෙහෙයවීමට නොහැකි පාලන පාර්ශ්වයක් එහි සිටිනවා. ඊට විකල්පයක් ලෙස තමන්ව හඳුන්වා ගන්නා පාර්ශ්වයන් ද වැරදි ලෙස මෙහෙයවා ඇත. මෙම දෙමළනාඩු පාර්ශ්වයන් දෙකම ඉන්දීය විදේශ ප්‍රතිපත්තියට කිසිදු අභියෝගයක් එල්ල නොකර, ඉන්දීය ෆෙඩරල් ක්‍රමය ගැන පමණක් කතා කරමින්, දෙමළ ස්වෛරීත්ව දේශපාලනය පාවා දී ඇත. මෙම සියලු පාර්ශ්වයන් ඊළාම් දෙමළ සම්බන්ධයෙන් වන මූලික ගැටලුව කිසිදු ආකාරයකින් විසඳීමට කැමැත්තක්, දැනුමක් හෝ හැකියාවක් නොමැතිව සිටිති.

 

මේ අනුව, දෙමළ දේශපාලනය මැතිවරණ දේශපාලනය තුළ සහ බලය රඳවා තබා ගැනීම හා අත්පත් කර ගැනීම තුළ සිරවී ඇත. ස්වෛරීත්ව දේශපාලනය ක්‍රියා විරහිතයි. දෙමළ ජනතාවට, දෙමළ ජාතීන්ට පුළුල් මහජන ව්‍යාපාරයක් ගොඩනැගීමට නොහැකි නම්, තමිල්නාඩුව දෙමළනාඩුවක් නොවේ.

 

මෙම දේශපාලන රික්තය තුළ, සිංහල ථෙරවාද බෞද්ධ මහාජාතිකවාදය තමන්ව ජාතියක් ලෙසත්, ඊටත් එහා ගිය ශිෂ්ටාචාරයක් ලෙසත් පෙන්වා දෙමින්, අධිරාජ්‍යවාදීන්ගේ භූ දේශපාලනය අතට ගෙන සිය ගමන් මග දිගටම පවත්වාගෙන යනවා. කණ්ඩායම්වාදය තුළත්, තමිල්නාඩු සමාජ මාධ්‍ය මායාවන් තුළත්, ස්වදේශීය මැතිවරණ දේශපාලනය තුළත්, අධිරාජ්‍යවාදී ගැති ස්ථාවරයන් තුළත් සිරවී සිටින විවිධ புலம்பெயர் ඊළාම් දෙමළ කණ්ඩායම් මෙම තත්ත්වය ගැඹුරින් සටහන් කර ගත යුතුයි. මැතිවරණ දේශපාලනය හරහා පමණක් ඊළාම් දෙමළ ජාතිකත්වය ගොඩනගා ආරක්ෂා කරන බව පවසමින් සිංහල මැතිවරණ දේශපාලනය තුළ තම ජනතාව නැති කර ගන්නා සියලුම ඊළාම් දෙමළ දේශපාලඥයන්ට මෙය අවබෝධ විය යුතු පණිවිඩයයි.

 

 fhj

 

 

ගිවිසුමේ ඓතිහාසික පසුබිම

 

කාන්දු වී ඇති ඉන්දු-ශ්‍රී ලංකා ආරක්ෂක අවබෝධතා ගිවිසුම එහි හැඳින්වීමේදී රාජ්‍යයන් දෙකම ‘ඓතිහාසික රාජ්‍යයන්’ ලෙස සඳහන් කරයි. සත්‍ය වශයෙන්ම, ඉතිහාසය, ශිෂ්ටාචාරය සහ සංස්කෘතිය පිළිබඳ දැක්මක් ඇති අයට වැටහෙනු ඇත්තේ මේවා ඓතිහාසික රාජ්‍යයන් හෝ ඓතිහාසික ආණ්ඩු නොවන බවයි. මුලින්ම බටහිර රටවල අධිරාජ්‍යවාදී අවශ්‍යතා සඳහා තනි ඒකීය රාජ්‍යයක් ලෙස නිර්මාණය කරන ලද්දේ ශ්‍රී ලංකාව නම් වූ රාජ්‍යයයි.

 

1948 දෙසැම්බර් 15 වන දින එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානයේ ශ්‍රී ලංකාවේ සාමාජිකත්වයට එරෙහිව ආරක්ෂක කවුන්සිලයේදී රුසියාව සිය නිෂේධ බලය භාවිතා කළ බව මේ මොහොතේ සිහිපත් කළ යුතුයි. අත්හිටුවා තිබූ එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානයේ සාමාජිකත්වය 1955 දී ඇමරිකාව රුසියාව සමඟ සාකච්ඡා කර ලබා දීමෙන් පසුවයි ශ්‍රී ලංකාව නව ලෝක පිළිවෙළ තුළ රටක් බවට පත් වූයේ. රුසියාව නිෂේධ බලය භාවිතා කිරීමට හේතුව වූයේ ශ්‍රී ලංකා දූපත බ්‍රිතාන්‍යය විසින් සිය මිලිටරි අවශ්‍යතා සඳහා සූදානම් කර තිබීමයි.

 

චීනය, ඇමරිකාව, ඉන්දියාව යන බල අරගලය තුළ සිංහල ජාතියේ විදේශ ප්‍රතිපත්තිය ක්‍රියාත්මක විය යුතු ආකාරය ශ්‍රී ලංකා නිදහස් පක්ෂයේ සිරිමාවෝ බණ්ඩාරනායකගේ කාලයේදී එන්. කේ. ඩයස් විසින් තීරණය කර තිබුණි. රාජපක්ෂවරුන් සහ ‘ජනතා විමුක්ති පෙරමුණ’ ලෙස හැඳින්වෙන වාමාංශික ජවිපෙ ද මෙය පිටපත් කර අනුගමනය කරමින් සිටී. ඊට පෙර එක්සත් ජාතික පක්ෂය ඩී. එස්. සේනානායකගේ කාලයේ සිටම සියොන්වාදීන්ගේ ජන සංහාරක ක්‍රමවේදය පිටපත් කිරීමට පටන් ගෙන තිබුණි. මෙය දක්ෂිණාංශික ගමන් මාර්ගයයි.

 

vanni civilians 

දෙමළ ඊළමක් පිහිටුවීමට තමන් කිසි විටෙකත් එකඟ නොවන බව දිවංගත ඉන්දිරා ගාන්ධිගේ ස්ථාවරය විය. ජන සංහාරය යන සංකල්පය පවා ඉන්දියාවේ නිල ස්ථාවරය ලෙස ප්‍රකාශ කිරීමට ඇය පැකිළුණා. දෙමළ ඊළාම් සටන් සංවිධානවලට ආයුධ පුහුණුව ලබා දීම, ශ්‍රී ලංකා රජය සිය අභිමතයට ගෙන ඒම සඳහා ද්විධ්‍රැව ලෝක දේශපාලන සන්දර්භය තුළ ඇයට අවශ්‍ය වූ විකල්පයක් විය. ඉන්දීය අධිරාජ්‍යවාදය මුලින්ම අධික විශ්වාසයකින් ක්‍රියා කළේ තම ඔත්තු සේවා හරහා ඊළාම් දෙමළ සංවිධාන බෙදා වෙන් කර අක්‍රිය කළ හැකි බවයි. පසුව ඔවුන්ගේ විශ්වාසය බිඳ වැටුණා. 2009 මුල්ලිවයික්කාල් ජන සංහාරක යුද්ධයේ අවසානයෙන් පසුව ඉන්දීය පාර්ශ්වය නැවතත් තම අහිමි වූ විශ්වාසය ලබාගෙන ඇත.

 

එබැවින්, ගෙවී ගිය නූතන දේශපාලන ඉතිහාසය පුරාත්, ඇමරිකාවේ විදේශ ප්‍රතිපත්තිය තීරණය කළ සියොන්වාදීන්ගේ සිට, සෝවියට් ගැති ස්ථාවරය ගත් ඉන්දිරා ගාන්ධිගේ සිට පසුකාලීන ඉන්දීය නායකයන් දක්වා, ඊළාම් දෙමළ ස්වෛරීත්ව දේශපාලනයට අහිතකර ස්ථාවරයක් ගෙන සිටි බවට සාක්ෂි සහිත ඓතිහාසික සත්‍යයකි.

 

මේ ආකාරයෙන්, දැන් ලියා ඇති ඉන්දු-ශ්‍රී ලංකා ආරක්ෂක ගිවිසුම, බ්‍රිතාන්‍යය විසින් නිර්මාණය කර, ඇමරිකාව විසින් හදාගත් ශ්‍රී ලංකාව නම් වූ ඒකීය රාජ්‍යයේ ස්වෛරීත්ව ආරක්ෂාවේ තවත් පියවරකි. වත්මන් බහුධ්‍රැව ලෝක දේශපාලන සන්දර්භය වෙනස් තත්වයක් නිර්මාණය කර තිබුණද, ඊළාම් දෙමළ ජනතාව ක්‍රියා විරහිතව සිටින තාක් කල් එය කිසිදු ප්‍රයෝජනයක් ගෙන එන්නේ නැත.

 

mulle 2

 

 

ශ්‍රී ලංකා දූපත සම්බන්ධයෙන්, ඉන්දීය සාගරයේ දැනට ක්‍රියාත්මක වන භූ දේශපාලනය, ගොඩබිමෙන් වට වූ උතුරු ඉන්දියාවේ චීනය සහ රුසියාව විසින් ඇති කර ඇති දැඩි භාවය මගින් තීරණය වන ආකාරයේ එකක් නොවේ. මෙහි ක්‍රියාත්මක වන්නේ දූපත් සහ කුඩා වෙරළබඩ රාජ්‍යයන් සඳහා වන ඉන්දු-පැසිෆික් උපායමාර්ගික භූ දේශපාලනයයි. ඊළාම් දෙමළ පාර්ශ්වයේ ක්‍රියා විරහිත භාවය දිගටම පවතින තාක් කල්, සිංහල මහාජාතිකවාදයට වාසිදායක ලෙස මෙම භූ දේශපාලනික ලක්ෂණ ද දිගටම පවතිනු ඇත.

 

තමන් සඳහා ස්වෛරීත්ව අරගලයක් නොමැති, දැනට මැතිවරණ දේශපාලනය පමණක් විශ්වාස කරන ඊළාම් දෙමළ ජනතාව තවදුරටත් සටන් නොකරන්නේ නම්, ඉහත සඳහන් නියතියට යටත් වී ස්ථිර ජන සංහාරයට ගොදුරු වීම හැර වෙනත් විකල්පයක් නැත.

 

සමකාලීන ඉතිහාසය සහ භූ දේශපාලනය මෙන්ම හවුල් අයිතිවාසිකම් පිළිබඳ ප්‍රතිපත්තිමය ස්ථාවරයන් සියුම්ව හා ගැඹුරින් අවබෝධ කරගෙන, දෙමළ ජාතීන් දෙකම තමන්ටම ආවේණික වූ ආකාරයෙන් සිය ස්වෛරීත්වය තහවුරු කිරීම සඳහා ක්‍රියාමාර්ග ගන්නේ නම් පමණක් විමුක්තිය ලැබීමේ අවස්ථාව උදා වනු ඇත. අධිරාජ්‍යවාදයට එරෙහිව කිසිදු පැකිලීමකින් තොරව නැවත ක්‍රියා කිරීමට පටන් ගත්තේ නම් පමණක් ඊළාම් දෙමළ විමුක්තිය හැකි වනු ඇති බව 2025 මුල්ලිවයික්කාල් සැමරුම් කාලය නැවතත් සිහිපත් කරයි.

 

 

2025 මැයි 18, TamilNet, ලිපියේ පරිවර්තනය

උපුටාගැනීම - ceylonveritas.com

නවතම ලිපි